FoodieBlogroll

marți

Cozonac cu mac/Beigli/makos bejgli/Cozonac din Maramures



Astea sunt poze cu cozonacul facut la noi acasa.
Mie imi place cu f mult mac

Reteta de la mama :

400ml  lapte caldut se amesteca cu un paharel de apa(paharel de tuica mic), cu 35 gr drojdie proaspata , 1 zahar vanilat , 40 gr unt , putina sare,80 gr zahar si 2 galbenusuri
Dupa ce se amesteca toate se lasa 1/2 ora la dospit .
Dupa 1/2 h se amesteca in compozitie si faina (depinde de faina insa) care la mine a fost 780 gr si 100 ml ulei.
Se framanta bine aluatul si se lasa inca 1/2 h la dospit apoi se lucreaza cu el.
Dupa ce a trecut jumatea de ora se amesteca putin aluatul si se lucreaza pe o coala de silicon data cu faina ( sau blat de bucatarie de lemn etc.)

Umplutura 
Se bat 3 albusuri spuma cu 250 gr zahar si se amesteca apoi cu macul 300 gr macinat ,cu o coaja de lamaie razalita .
Mai exista inca o varianta de a pregati macul cu lapte caldut si cu zahar , insa de cativa ani mama a ramas la reteta asta cu albusuri de ou batute spuma, insa niciodata nu a pus doar macul cu zahar in cozonac .Daca se pune doar macul gol atunci ramane uscata umplutura si noua cel putin nu ne place.Varianta cu lapte ramane insa cam prea moale umplutura.

Se formeaza cozonacii (in cazul de fata din totalul aluatului au iesit 4 in total adica 3 cu mac si unu cu rahat).Unu a fost cu mai mult mac dupa cum se vede in poza pentru ca asa il prefer eu iar restu cu mai putin.Asa ca impartirea umpluturii nu a fost prea egala.In cel cu rahat se pune doar in loc de mac rahat simplu.
Dimensiunile cozonacilor au fost de 35 cm in tava de aluminiu si 2 de cate 23 cm in tava de silicon iar cel cu rahat a fost in tava de 30 care este insa mult mai lata si a iesit mai marisor .

Dupa ce s-au format cozonacii se pun in tavi.Se lasa la dospit aproximativ 2 ore .Se dau cu galbenus pentru a arata bine dupa ce se coc. Dupa 2 ore se incalzeste aragazul la maxim(3) iar dupa ce e fierbinte se baga cozonacii.I-am tinut la minim(1 ) pentru 15 minute si apoi i-am dat la (2) inca vreo 10 minute.

Asta cu cuptorul depinde de aragaz si de tavi se pare.Cei in tava de silicon s-au facut mai repede fata de cel in tava de aluminiu.
Aluatul pentru cel cu rahat l-am pus in frigider si l-am copt doar a doua zi deci se poate si asa si nu pateste absolut nimic.

Se pot umple si cu alte umpluturi adica cu nuca care tot asa se face cu albus sau cu lapte.
Cam asta e varianta mea .Bafta.

In limba maghiara se pare ca e cunoscut sub forma de beigli si de acolo provine dupa cate stiu , desi exista si la alte popoare mult mai indepartate .Oricum ii spune si de unde provine eu ador prajitura asta pe care eu o stiu de cozonac cu mac.

http://miculinbucatarie.blogspot.com/2010/04/cozonac-cu-mac.html

Si ca sa nu fie toate la fel trebuia sa existe si alte forme , adica nu mai este sub forma de cozonac ci e sub forma de rulouri adica un cozonac facut bucatele

http://mihaela-bunatati-din-bucataria-mea.blogspot.com/2012/01/rulouri-dospite-cu-mac.html

Originea cozonacilor nu este Ungaria dupa cum se poate vedea mai jos :

"Bejgli is a typical Hungarian pastry served mostly during the Christmas and Easter celebrations. It is also known as ‘Beigli’ or ‘Poppy seed Roll’, as the filling paste is mostly made from poppy seed. ‘Beigli’ is derived from the German word ‘Beugen’ meaning ‘Bent’. The pastry is believed to have originated during the 14th century in the city of Bratislava, in Slovak Republic. "
http://www.ifood.tv/network/bejgli



2 comentarii:

  1. Am facut acum aceasta reteta si au iesit cei mai buni cozonaci pe care i-am mancat vreodata!
    Multumim frumos atat tie cat si mamei tale.
    Sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc frumos, nu m-am asteptat vreodata sa incerce cineva sincer retetele astea. Oricum mama le face fara cantitati exacte si e extrem de greu de scris a trebuit sa masor tot ca sa vad ce face si au durat enorm.Sunt si primii mei cozonaci deci si eu sunt la inceput cu ei.Sarbatori fericite.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Foodie blogroll

emag3

Prima lista nu mai suporta alte adrese